Előszóként:
Az érzelmi intelligencia és a memória kulcsfontosságú tényezők az emberi jólét és mentális egészség szempontjából. A kognitív hanyatlás, a szociális memória, a szelektív memória és a felejtés olyan jelenségek, amelyekkel az embereknek nap mint nap szembe kell nézniük, és amelyek befolyásolják az emlékek és érzelmek felidézését, azok valódiságát.
A Recall Cards egy teljesen új, izgalmas önsegítő eszköz, amelyet Kéri Péter kollégánk 2018-ban fejlesztett ki azzal a céllal, hogy segítsen ezeknek a kihívásoknak a leküzdésében, fejlessze az érzelmi intelligenciát és erősítse az emberi kapcsolatokat.
A Recall Cards játék lényege és fő jellemzői:
A Recall Cards egy kártyajáték, amely segít az emlékek és érzelmek felidézésében, valamint fejleszti az érzelmi intelligenciát. A játékban a résztvevők olyan közös élményekre emlékeznek, amelyeket korábban átéltek, majd ezekhez az élményekhez kapcsolódó érzéseiket hangosan idézik fel egymás előtt. Ezáltal a játékosok megismerhetik és megértik egymás érzéseit és gondolatait az adott eseményekkel kapcsolatban. Mindezek felett a közösségben a ez egyén emlékeinek hiányos részletei visszatérnek, az adott emlékhez kötődő vegyes érzelmek erősítik azt az érzést, hogy a valóság relatív, szubjektív és objetív elemeket tartalmaz és ez nem kellemetlen, hanem nagyon szép és emberi dolog.
A játék széles körűen alkalmazható csapatépítésre, stresszkezelésre, önfejlesztő eszközként és akár pszichoterápiás segédeszközként is. Az egyéni játék lehetőséget ad arra, hogy a játékosok saját érzelmeiket és emlékeiket jobban megértsék és fejlesszék a memóriájukat.
A játék segítséget nyújthat a traumafeldolgozásban és az érzelmek megosztásában is, ami elősegíti a mentális egészség fenntartását.
Kognitív hanyatlás és a Recall Cards játék:
A kognitív hanyatlás az agyi funkciók csökkenése, amely az emlékezet, a gondolkodás, a figyelem és a nyelvi képességek területén jelentkezhet. Az idősebb felnőtteknél különösen gyakori, de fiatalabb korban is előfordulhat. Az Alzheimer-kór egyik jellemző tünete például, de nagyon sok -akár fizikai betegség – diagnózisánál is megfigyelhető.
Kutatások kimutatták, hogy az érzelmi és szociális interakciók elősegíthetik az agyi plaszticitást és az idegrendszer egészségét, ezáltal hozzájárulva a kognitív hanyatlás késleltetéséhez vagy megelőzéséhez. Az érzelmek és emlékek megosztása másokkal, mint a Recall Cards játék során, erősítheti az agyi kapcsolatokat és serkentheti a memória megőrzését.
Szociális memória és a Recall Cards játék:
A szociális memória az a folyamat, amely segít abban, hogy emlékezzünk más emberekre, az ő viselkedésükre és az általuk tapasztalt eseményekre. Ez az emlékezési folyamat kulcsfontosságú az emberi interakciókban és kapcsolatokban.
Az empátia és a szociális kapcsolatok erősítése segíthet a szociális memória fejlesztésében. A Recall Cards játék ösztönzi az empátia gyakorlását és az érzelmek megosztását másokkal, ami hozzájárulhat a szociális memória javulásához és az emberi kapcsolatok megerősödéséhez.
Szelektív memória és a Recall Cards játék:
A szelektív memória azzal kapcsolatos, hogy mely emlékek maradnak meg hosszú távon és melyek merülnek el az idők folyamán. A szelektív memória serkentése fontos szerepet játszhat az emlékek megőrzésében és a felejtés csökkentésében.
A Recall Cards játék lehetőséget ad arra, hogy az emberek aktívan és önkéntesen emlékezzenek korábbi élményekre és az ezekhez kapcsolódó érzésekre, ingerekre, percepciókra. A rendszeres gyakorlás segíthet fenntartani és erősíteni a szelektív memóriát, ezáltal csökkentve a felejtést és az emlékek elhalványulását.
A Recall Cards játék alkalmazása a szkizofréniával és bipoláris zavarral élőknél:
A szkizofrénia és a bipoláris zavar olyan problémák, amelyek jelentős hatással lehetnek az érintettek kognitív képességeire, beleértve az emlékezetet, figyelmet és gondolkodást. Számos kutatás kimutatta, hogy ezekben a betegségekben szenvedők kognitív hanyatlása sajnos nagyobb százalékban fordul elő, mint általában.
Ezek a kognitív nehézségek számos mindennapi tevékenységet nehezíthetnek meg, és befolyásolhatják az életminőséget. Az érzelmi intelligencia és memória fejlesztése különösen fontos lehet ezen betegségek kezelésében, mivel segíthet az érzelmek felismerésében és kezelésében, valamint a társas kapcsolatok erősítésében.
A Recall Cards játék a szkizofréniával és bipoláris zavarral élők számára is ajánlott lehet. A játék során történő emlékek, érzelmek megosztása és az empátia gyakorlása segíthet a szociális kapcsolatok fejlesztésében, ami pozitívan befolyásolhatja a mentális egészséget és az érzelmi jól-létet.
Felejtés és a Recall Cards játék:
A felejtés természetes folyamat, mely bármilyen korban előfordulhat. Az emlékek idővel elhalványulhatnak vagy teljesen eltűnhetnek.
A Recall Cards játék olyan mechanizmusokat alkalmaz, amelyek megakadályozzák a felejtést, vagy legalábbis késleltetik azt. Az élmények és érzések megosztása másokkal segíthet az emlékek frissítésében és azok lekötésében, amelyek fontosak számunkra. Az érzelmi töltetű emlékek átélése és kifejezése erőteljesebben rögzülhet az agyban, mint az érzelmek nélküli információk.
Szóval:
A Recall Cards játék innovatív és hatékony eszköz az érzelmi intelligencia és memória fejlesztésére. A tudományos kutatások alátámasztják, hogy az emlékek és érzelmek megosztása, az empátia gyakorlása és a memória gyakorlása pozitív hatással van az agyra és a mentális egészségre. A játék széles körűen alkalmazható, és hozzájárulhat a kognitív hanyatlás lassításához, a szociális memória fejlesztéséhez, a szelektív memória erősítéséhez és a felejtés csökkentéséhez.
A Recall Cards játék a jövőben kulcsfontosságú lehet az agy és az érzelmi egészség megőrzésében és fejlesztésében.
A kártya megrendelhető az alapítvány e-mail címén.
A játék rövidített használati útmutatója:
**RECALL KÁRTYÁK – JÁTÉKLEÍRÁS, ÖTLETEK, HASZNÁLATI TANÁCSOK**
Köszönjük, hogy a RECALL-t választotta! A RECALL egy különleges kártyajáték, amely egy egészen újszerű módon kínál minőségi szórakozást, fejleszti az érzelmi intelligenciát, segít karbantartani a memóriát, és erősíti a játékosok személyes emberi kapcsolatait.
**Játékmenet:**
– A játékot lehet egyénileg vagy kisebb-nagyobb csoportokban játszani. Ismerkedjünk meg először a játék alapvető mechanizmusaival, majd szabadon fejleszthetjük a “szabályokat”.
– A játék alapötletét az adja, hogy az életünk eseményeihez számos különböző érzelem társulhat. Ezeket az érzéseket gyakran csak magunkban tartjuk meg. A RECALL játék lehetőséget ad arra, hogy ezeket az érzéseket megosszuk egymással és megértsük, hogy ugyanaz az esemény másokban milyen érzésekkel jár.
– Játsszuk a játékot olyan csoportban, ahol minden játékos közösen megélt élményekkel rendelkezik. Ezek lehetnek egyszerű napi dolgoktól kezdve az emlékezetes pillanatokig vagy akár nehéz helyzetekig.
– Üljünk körben egy asztalnál, hogy mindenki jól lássa a másikat. A kezdő játékos írjon egy eseményt egy lapra, amiről tudja, hogy mindannyian jelen voltak. Ne használjunk érzéseket vagy minősítéseket, csak tényszerűen írjuk le az eseményt.
– Adjuk át a paklit a mellettünk ülő játékosnak, aki válasszon ki 5 lapot, amelyek az átélt esemény során felmerült érzéseit képviselik. Ismertesse a kiválasztott lapokat, és meséljen arról, hogy mit érzett és milyen emlékek kapcsolódnak hozzájuk.
– Ezután a lapokat visszatesszük a pakliba, és átadjuk a következő játékosnak. Mindenki meséljen az általa kiválasztott lapokról.
– A játék után dönthetjük el, hogy megbeszéljük-e az elhangzottakat vagy sem. Fontos, hogy tartsunk időt a megértésre, majd adjunk lehetőséget a következő esemény felidézésére.
**További Játékvariációk:**
– Játszhatjuk a játékot több résztvevővel is, azonban figyeljünk arra, hogy csak olyan eseményt említsünk, amelyet mindenki közösen élt át.
– Növelhetjük a játék izgalmát és mélységét több lap kihúzásával minden szituációnál. Ezzel több információt tudhatunk meg a többi játékos érzéseiről és gondolatairól.
– Próbálhatjuk ki a játékot egyedül is. Így felfrissíthetjük a memóriánkat és olyan érzéseket fedezhetünk fel, amelyekre már nem emlékeztünk.
– Használhatjuk a játékot csapatépítő jelleggel cégeknél, iskolákban vagy önsegítő csoportokban. Ez segíthet az egyéneknek megérteni egymás álláspontjait és könnyebbé teheti a nehéz helyzetek megoldását.
– A játék akár pszichoterápiás segédeszközként is használható páciens és a pszichoterapeuta között, segítve a páciens élethelyzeteinek megértését és feldolgozását.
**Fontos megjegyzések:**
– Fájdalmas vagy nehezen feldolgozható eseményeknél legyünk körültekintők és keressünk szakember segítségét.
– Az érzelmi terhelés miatt kezeljük óvatosan a traumákat és drámai eseményeket.
– Az egyéni felidézés nyugodt körülmények között kevésbé felkavaró, de a felírt eseményeket mindig tartsuk meg, hogy később újra felidézzük az érzéseket, az észleléseket.
(Akkor már meglepődve, mennyivel több minden jut az eszünkbe.)
– Ha valaki nem akar beszélni egy adott helyzetről, engedjük neki szabadon ezt a lehetőséget.
**Ötlet és design: Kéri Péter**
Reméljük, hogy a RECALL kártyák segítségével egy érdekes és élménydús utazást teszel meg az érzések világában.
Jó szórakozást és emlékezetes pillanatokat kívánunk!